Bestrijd je middagdip met de voordelen van een powernap

Misschien is de baas het er niet mee eens, maar een powernap tijdens de middagdip blijkt helemaal niet zo verkeerd te zijn.

Iedereen kent dat gevoel van een middagdip wel, je concentratie en motivatie stort in rond 16.00 uur. Dat is niet zo gek, want acht uur na het ontwaken krijg je een natuurlijk gevoel van vermoeidheid. Je lichaam is dan net zo lang wakker als dat het geslapen heeft. Lichaam en geest versuffen en zijn toe aan energie. Veel mensen zijn geneigd om naar de koffie of energy drank te grijpen, maar een powernap is ook een optie.

Maar mocht je de gelegenheid hebben, ga dan voor een dutje en niet voor een cafeïne boost. Een powernap staat namelijk gelijk aan drie uur slaap en dat in maar twintig minuten.

Vier voordelen van een kort slaapje

Met een powernap geef jij je lichaam een oppepper. Het heeft voordelen voor:

  • concentratie;
  • humeur;
  • productiviteit;
  • energie.

Genoeg redenen dus om heel even je ogen dicht te doen. Het is niet alleen voordelig voor jou, maar ook voor de mensen om je heen.

Voorbereiding op je powernap

Een voorbereiding voor een powernap kan handig zijn. We geven je zes tips om je voor te bereiden op een powernap.

  1. Erken het belang van de powernap.
  2. Plan je slaapje in.
  3. Zorg dat het rustig is in de slaapkamer.
  4. Zet je wekker.
  5. Probeer nergens aan te denken en ga lekker slapen.
  6. Ga absoluut niet snoozen en sta direct op als de wekker gaat.

Dat laatste puntje is voor velen een struikelblok. Je voelt je nog zo moe en je wilt graag verder slapen. Ondanks dat jij je moe voelt, moet je ervoor zorgen dat je direct uit je bed komt. Daarna ga je het nut van het korte slaapje merken.

Verschillende powernaps

Er bestaan verschillende soorten powernaps met zo zijn eigen voordelen. Hieronder leggen we uit welke dutjes je kunt doen en wat de voordelen ervan zijn.

  • NANO-NAP:
  • Deze powernap duurt 10 tot 20 seconden. Het is het moment waarop je heel even wegdoezelt als jij je hoofd op iemands schouder legt.
  • MICRO-NAP:
  • Een dutje van 2 tot 5 minuten. Uit onderzoek is aangetoond dat dit erg effectief is om slaperigheid te laten verdwijnen.
  • MINI-NAP:
  • 5 tot 20 minuten slapen zorgt ervoor dat de alertheid wordt versterkt en het uithoudingsvermogen omhoog gaat. Daarnaast versterkt het de motoriek, het leervermogen en de motorische prestaties.
  • ORIGINAL POWERNAP:
  • Dit is de meest bekende powernap en duurt 20 minuten. Het combineert de voordelen van de MICRO- EN MINI-NAP, maar het verbetert ook je spierkracht en het leegt je hoofd van nutteloze opgedane informatie.
  • LAZY MAN’S NAP:
  • De langste powernap van allemaal. Deze duurt van 50 tot 90 minuten. Dit dutje bestaat gedeeltelijk uit de slow wave en gedeeltelijk uit de REM slaap. Het stimuleert perceptuele verwerking en lichamelijk herstel van botten en spieren.


Beroemde powernappers

Drukke mensen zweren bij de powernap. Bekende mensen die zich een kort slaapje permitteren zijn:

  • Bill Clinton
  • Lance Armstrong
  • Leonardo DaVinci
  • Thomas Edison


Lees meer blogs

Slapen

Afvallen tijdens je slaap, kan dat?

‘Van goed slapen val je af’…..zeggen ze. Google maar, dan vind je de tip vanzelf. Maar is het...
LEES MEER
Slapen

Favoriete slaaphoudingen die iets over je karakter vertellen

Lees hier over jouw slaaphoudingWetenschappelijk bewezen is het niet, maar slaaphoudingen zouden wat...
LEES MEER