Is je favoriete slaaphouding de meest gezonde voor jou?

Slaaphoudingen. Wat is jouw favoriet? Een goede slaaphouding is belangrijk voor je gezondheid Wat is de beste slaaphouding? Sommige mensen kunnen overal slapen en zelfs staand als het moet. Slaaphouding is ook van invloed op je gezondheid. Naast een goed bed en goed matras is je slaaphouding dus ook erg belangrijk.

Wat vertelt jouw favoriete slaaphouding over jou? Lees het hieronder.

Slapen op je rug

Er wordt beweerd dat rugslapers heel gestructureerd en georganiseerd zijn. Slapen op je rug is goed voor je lichaam en het voorkomt vaak klachten in de nek en rug. Je ligt namelijk in een natuurlijke houding en daardoor worden je ruggenwervels niet heel erg belast. Het is wel belangrijk dat je met je hoofd op een kussen ligt. Je hoofd blijft dan namelijk boven je maag en dat zorgt ervoor dat je geen maagklachten krijgt. Ook als je rimpelvorming tegen wilt gaan, is dit een goede positie. Jouw gezicht raakt het kussen of het matras niet en dus hebben rimpels geen kans. Klein nadeel van deze positie: je gaat er eerder van snurken. Wanneer je op je rug slaapt, met je armen omhoog, kan er druk komen op de zenuwen van de schouders. Dat kan pijn als gevolg hebben.

Op je buik slapen

Op je buik slapen staat voor gek op avontuur, openminded en sociaal, met een klein stukje onzekerheid binnenin….zeggen ze. Eigenlijk is deze slaaphouding nergens goed voor, behalve dat het de werking van de darmen kan bevorderen. Op je buik slapen zorgt ervoor dat je vaak naar links of rechts moet bewegen om te kunnen ademhalen. In deze positie liggen je nek en rug in een onnatuurlijke houding en dat kan zorgen voor klachten. De natuurlijke welving van je ruggengraat wordt in deze houding ook niet ondersteund en kan op de lange duur rugproblemen ontstaan of verergeren. Bovendien heb je bij deze houding ook kans dat armen of benen gaan slapen.

Slapen in foetushouding

Je hebt negen maanden lang in de foetushouding gelegen, dus het is niet zo gek dat je nog graag op deze manier ligt. Er wordt over gezegd dat je kracht uitstraalt, maar dat je stiekem best een beetje onzeker bent. De foetushouding is niet de meest optimale slaaphouding. Slapen in de foetushouding zorgt voor veel druk op je lichaam en dat is niet iets positiefs. Onder andere op je rug en nek komt veel spanning wat een diepere ademhaling kan belemmeren. Benauwdheid is vaak een gevolg van deze slaaphouding en dat verstoort je slaapritme. Wil je rimpels voorkomen? Dan is deze houding absoluut je vijand!

Op je zij slapen

Over zijslapers wordt beweerd dat ze meegaand en relaxt zijn en dat ze erg houden van mensen om zich heen: mensenmensen dus. Deze positie zorgt er in ieder geval voor dat je niet zo hard snurkt. Bedpartners vragen snurkende mensen ook altijd om op hun zij te gaan liggen en dat is niet voor niks. Slaapapneu vermindert!

Daarnaast ondersteunt deze slaaphouding het beste de natuurlijke welving en verlicht dit rugklachten en nekpijn. Maar let op dames: door de zwaartekracht kan deze slaaphouding (door de zwaartekracht) de borsten doen uitzakken, meer rimpels en vouwen in de huid veroorzaken. Helaas is deze houding voor rimpels dus iets minder vriendelijk. Ook je gezicht is niet veilig en dat komt omdat er constante druk is.

Op je zij met armen vooruit

Voor alle zijslapers geldt: slapen op je zij kan pijn veroorzaken in de schouders en armen, door het afsnijden van de bloedtoevoer en geeft druk op de zenuwen. Dit is minder het geval als je met de armen voor je uit slaapt. Slaap je graag op de rechterzijde, kan dit brandend maagzuur verergeren. Slapen op de linkerkant brengt meer druk op de long, lever en maag. Voor zwangere vrouwen schijnt op de linkerzijde slapen de circulatie naar de foetus te bevorderen.

Ondersteuning tijdens je slaap

In welke positie je ook slaapt, je slaapt beter met de ondersteuning van een kussen. Rugslapers kunnen bijvoorbeeld een klein kussen onder de knieën leggen, zodat de ruggengraat minder gespannen staat. Zijslapers kunnen een kussen tussen de knieën leggen om de gewrichten te ontlasten. Voor buikslapers is het aan te raden om een zo dun mogelijk hoofdkussen te gebruiken.

Lees meer blogs

Slaapproblemen

Slaapdronken? We geven je tien tips om je te helpen met opstaan

Heb jij moeite met wakker worden? We geven jou graag een aantal tips om fitter de deur uit te gaan. ...
LEES MEER