Meer slaapadvies

Slaaphoudingen. Wat is jouw favoriet?

Een goede slaaphouding is belangrijk voor je gezondheid

Dat slapen belangrijk is, weten we allemaal. We slapen ongeveer een derde van ons leven en dat is best veel. Voldoende slaap is van groot belang voor je gezondheid. Je merkt zelf ook dat als je moe bent, je nog maar tot weinig toe in staat bent. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je een nacht doorhaalt, maar je moet chronisch slaap tekort proberen te voorkomen. Maar wat is nu de beste slaaphouding? Sommige mensen kunnen overal slapen en zelfs staand als het moet. Dit lijkt handig, maar wist je dat je slaaphouding ook van invloed is op je gezondheid? Heel fijn dat jij dubbelgevouwen op de bank of in een vliegtuigstoel kunt slapen, maar erg gezond is het niet. Naast een goed bed en goed matras is je slaaphouding dus ook erg belangrijk. Slaap jij het liefst op je buik? Dan kunnen we je vast teleurstellen: dat is de slechtste houding!

Slaaphoudingen zijn niet alleen goed voor je gezondheid en rust, maar het zegt ook iets over jou als persoon. Althans, dat is wat er beweerd wordt. Zo ben je als rugslaper een ontzettend gestructureerd persoon en heel georganiseerd. We zullen de rug, buik en zij slaaphoudingen eens flink onder de loep nemen.

Op je rug slapen

Op je rug slapen kan soms een hele fijne positie zijn. Vaak als je veel drank op hebt, val je in deze positie in slaap. Het slapen op je rug is ook goed voor je lichaam en het voorkomt vaak klachten in de nek en rug. Je ligt namelijk in een natuurlijke houding en daardoor worden je ruggenwervels niet zo heel erg belast. Het is wel belangrijk dat je met je hoofd op een kussen ligt. Je hoofd blijft dan namelijk boven je maag en dat zorgt ervoor dat je geen maagklachten krijgt. Ook als je rimpelvorming tegen wilt gaan, is dit een goede positie. Jouw gezicht raakt het kussen of het matras niet en dus hebben rimpels geen kans! Klein nadeel van deze positie: je gaat er eerder van snurken. Daar heb je zelf misschien niet zoveel last van, maar als je samen met je partner slaapt, kan dat als vervelend ervaren worden. Een ander nadeel is dat wanneer je op je rug slaapt, met je armen omhoog, er druk kan worden veroorzaakt op de zenuwen van de schouders. Dit kan weer pijn als gevolg hebben.

Op je buik slapen

Op je buik slapen staat voor gek op avontuur, openminded en sociaal. Dit zijn slechts enkele kreten die bij de buikslaper passen. Toch zit er ergens binnenin ook een stukje onzekerheid. Eigenlijk is deze slaaphouding nergens goed voor, behalve dat het de werking van de darmen kan bevorderen. Op je buik slapen zorgt er echter voor dat je vaak naar links of rechts moet bewegen om te kunnen ademhalen. In deze positie liggen je nek en rug in een onnatuurlijke houding en dat kan zorgen voor klachten. De natuurlijke welving van je ruggengraat wordt in deze houding ook niet ondersteund en kan op de lange duur rugproblemen ontstaan of verergeren. Bij deze houding heb je ook de kans dat je slaap in je armen of benen krijgt. Dan word je wakker en voel jij je arm niet meer! Proberen te vermijden dus.

foetus_slaaphoudingSlapen in foetushouding

Je hebt negen maanden lang in de foetushouding gelegen, dus het is niet zo gek dat je nog graag op deze manier ligt. Er wordt gezegd dat je kracht uitstraalt, maar dat je stiekem best een beetje onzeker bent. Dit is niet de meest optimale slaaphouding. Als je zwanger bent, wil het nog wel werken. Je kunt dan ook bijna niet meer anders liggen dan opgerold, met de benen opgetrokken en de kin naar de knieën. Slapen in de foetushouding zorgt voor veel druk op je lichaam en dat is niet iets positiefs. Onder andere op je rug en nek komt veel spanning wat een diepere ademhaling kan belemmeren. Benauwdheid is vaak een gevolg van deze slaaphouding en dat verstoort je slaapritme. Wil je rimpels voorkomen? Dan is deze houding absoluut je vijand!

Op je zij slapen

Op de zij slapen is voor velen een favoriet. Dit betekent tevens dat je meegaand en relaxt bent en dat je heel erg houdt van mensen om je heen. Je bent een echt mensenmens. Deze positie zorgt er in ieder geval voor dat je niet zo hard snurkt. Bedpartners vragen snurkende mensen ook altijd om op hun zij te gaan liggen en dat is niet voor niks. Slaapapneu vermindert! Daarnaast ondersteund deze slaaphouding het beste de natuurlijke welving en verlicht dit rugklachten en nekpijn. Maar let op dameszij_slaaphouding! Door de zwaartekracht kan deze slaaphouding (door de zwaartekracht) de borsten doen uitzakken, meer rimpels en vouwen in de huid veroorzaken. Helaas is deze houding voor rimpels dus iets minder vriendelijk. Ook je gezicht is niet veilig en dat komt omdat er constante druk is.

Op je zij slapen met armen vooruit

Voor alle zijslapers geldt: slapen op je zij kan pijn veroorzaken in de schouders en armen, door het afsnijden van de bloedtoevoer en geeft druk op de zenuwen. Dit is minder het geval als je met de armen voor je uit slaapt.

Slaap je graag op één kant dan bepaalt wel welke kant je slaapt de kwaliteit van je slaap. Slaap je graag op de rechter zijde, kan dit brandend maagzuur verergeren. Is slapen op de linker kant je favoriete slaaphouding dan brengt dit meer druk op de long, lever en maag. Voor zwangere vrouwen schijnt op de linkerzijde slapen de circulatie naar de foetus te bevorderen.

Ondersteuning voor je slaaphouding

In ieder geval, hoe je ook slaapt, in welke positie dan ook, je slaapt veel beter en rustiger als je je lichaam in jouw beste slaaphouding met een hoofdkussen ondersteunt. Rugslapers kunnen bijvoorbeeld een klein kussen onder de knieën leggen, zodat de ruggengraat minder gespannen staat. Zijslapers kunnen een kussen tussen de knieën leggen om de gewrichten te ontlasten. Voor buikslapers is het aan te raden om een zo dun mogelijk hoofdkussen te gebruiken.

Zie onze infographic voor de gezondste slaaphoudingen, maar luister altijd naar je eigen lichaam en bepaal jouw beste slaaphouding!

 

Beste slaaphouding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: http://fitgirlcode.nl/