Meer slaapadvies

Verlichting – slaapverwekkend of activerend

verlichting_slaapverwekkend

Een goede nachtrust is belangrijk – en de juiste verlichting kan je daar bij helpen. Het pigment blauw kan een kalmerende invloed hebben, dus prima om dit op de muren en in de styling van je slaapkamer te verwerken. Maar helaas is dit niet het geval met de verlichting. In het daglicht en ook in de moderne LED verlichting activeert de blauwe kleur oa. cortisol en serotonine, hormonen die je alertheid, reactievermogen en je gevoelsleven regelen. De blauwe lichtgolven in de kunstverlichting is het meest ontwrichtend voor de nachtrust, deze reduceren namelijk de aanmaak van melatonine.

Deze week verscheen in het nieuws dat bij ouderen mensen het slaap- en waakritme positief kan worden beïnvloed met bepaalde verlichting. Ouderen geven meer voorkeur aan het schemerlicht dan de helder “witte“ verlichting. Deze schemerverlichting geeft de ouderen een warm en gezellige beleving. Bij dementerende ouderen echter zie je vaak een verstoord dag-/nachtritme. In een Amsterdams verzorgingshuis is men de stimulerende verlichting als therapie gaan inzetten. Dit deed men door het (kunst)licht te gaan versterken gedurende de dag en dit leverde een kleine verbetering van enkele symptomen bij dementie.

Verlichting, op welke wijze ook, regelt de aanmaak van cortisol en serotonine en bij vermindering van licht melatonine, een hormoon dat helpt je in slaap te vallen. LED-lamplicht in de avond en nacht kan dus je hele biologische dag-/nacht ritme overhoop gooien. De LED verlichting bevatten meer blauwe lichtgolven dan het ouderwetse lichtpeertje. Daarom is het beter om bij schemering te werken met dimverlichting. En dan het liefst met rood lamplicht – zo kan je jezelf voorbereiden op de nacht. Om nog beter te kunnen slapen, luidt het algemeen advies, om in de laatste 2 à 3 uur voor het slapen gaan elk soort van heldere screens te mijden.

Zo zie je wat er allemaal invloed kan hebben op je slaap en slaapritme. Wil je je slaap nog verder verbeteren? Een wandeling in de buitenlucht van circa een uur per dag zorgt voor de natuurlijke dosis (zon)licht. Verlaag je cafeïne verbruik en drink genoeg water; tijdens de nacht verlies je zo’n ¼ tot ‘n ½ liter vocht. Je slaapkamer, die een prettige en een harmonieuze sfeer uitstraalt, draagt bij aan de ontspanning. Dus ja, de wanden mogen blauw zijn, maar zorg dat je lampverlichting is aangepast. En lekker slapen zit niet alleen in je omgeving. Ook het juiste slaapcomfort is belangrijk, zoals een lekker dekbed of een prettig en goed liggend matras. Een goede ondersteuning zoals een lattenbodem of boxspring is niet onbelangrijk. Voor dat laatste kan je AltijdGoedSlapen inschakelen. De verkooppunten liggen door het land verspreid, dus wil je daarover meer advies? Klik hier voor de meest dichtstbijzijnde dealer.