Meer slaapadvies

Slapen maar…..

slapen_maarSlapen zorgt er voor dat je je beter voelt, maar het belang van goed slapen gaat verder dan alleen maar je stemming een boost geven of de blauwe kringen om je ogen weg werken. Slapen is deel van een gezonde lifestyle en is goed voor je hart, gewicht, geest en nog veel meer. Een goede nacht slapen is ook het beste middel om problemen op te lossen, met stress om te gaan of herstellen van een ziekte.

Wat gebeurt er tijdens de slaap?

Slaap wordt geactivieerd door natuurlijke cycli in het brein en is onderverdeeld in twee basisbegrippen: rapid eye movement (REM) en non-rapid eye movement (NREM) slaap, met fases van 1 tot en met 4. Gedurende de slaap pendelt het lichaam tussen non-REM and REM slaap. Iedereen begint met de slaap cycle met non-REM sleep, gevolgd door een erg korte periode van REM slaap. Dromen vindt in het algemeen plaats in de REM slaap.

Wat is non-REM slaap?

altijdgoedslapen_REMgrafiekDe periode van NREM slaap is verdeeld in 1-4 fases. Elke fase kan 5 to 15 minuten duren. Een complete slaap cyclus bevat een serie in progressie van 1-4 fases voor dat de REM slaap intreed, daarna start de cyclus opnieuw.  De polysomnografie (= “slaap lezer”) laat een reductie van activiteiten tussen waken en slapen zien.

– Fase 1: De ogen zijn gesloten gedurende fase 1. Je bent dan zonder problemen wakker te maken. Echter, als in je in deze fase wordt gewekt zal het aanvoelen als of je nog helemaal niet hebt geslapen. Fase 1 kan wel van 5 tot 10 minuten duren. Veel mensen ervaren het gevoel van “vallen” gedurende deze fase van slaap, dat gepaard gaat met een plotseling spiersamentrekking.

– Fase 2: Deze periode van lichte slaap laten pieken en dalen zien. De golven laten hier periodes zien van spier aan- en spierontspanning. De hartslag wordt trager en de lichaamstemperatuur wordt lager. Op dit punt is het lichaam klaar om over te gaan in een diepe slaap.

– Fase 3 en 4: Dit zijn de diepe slaap fases, waarbij fase 4 intenser is dan fase 3. Deze fases zijn bekend als langzame golf- of delta- slaap. Als je in deze fase wakker wordt gewekt kan je je even raar en gedesoriënteerd voelen.
Gedurende de diepe fases van NREM slaap repareert en regenereert het lichaam de weefsels, opbouw van de botten en spieren en versterkt het immuun system. Als je ouder wordt, slaap je lichter en minder diep. Veroudering wordt ook geassocieerd met kortere tijdspanne van slaap, alhoewel studies laten zien dat de hoeveelheid slaap niet afneemt met het ouder worden.

Biologisch_slapen_altijdgoedslapenWat is REM slaap?

Gewoonlijk start de REM slaap na zo’n negentig minuten opnieuw op. De 1e periode van REM duurt gemiddeld 10 minuten, met elk daarop volgende en oplopende REM fase tot uiteindelijk een uur. De polysomnografie laat een golfpatroon in REM zien welke gelijk is aan wakende toestand. Bij mensen, zonder slaapproblemen, verhoogt de hartslag en ademhaling en in deze fase schieten de ogen in alle richtingen, de Rapid Eye Movement. Intense dromen ontstaan gedurende de REM slaap als resultaat van verhoogde hersenactiviteiten, maar ook volledige verlamming van de spieren in de grote spiergroepen. REM is dus een mix van verhoogde activiteit van de hersenen en spierslapte.

Nog leuk om te weten:

Het percentage van de REM slaap is het hoogst in de zuigelingen- en vroege kinderperiode.
Met de pubertijd en bij jong volwassenen neemt het percentage REM slaap af. Kinderen kunnen 50% van hun slaap in REM slaap zitten; bij volwassenen is dat al teruggelopen naar 20% in REM.