Meer slaapadvies

Slapen is effectiever dan diëten en een workout

slapenSlapen is erg belangrijk, dat weten we natuurlijk allemaal. Maar wist je ook dat het effectiever is dan diëten en je uitsloven in de sportschool? Slapen en afvallen werkt namelijk! Het probleem is alleen dat bijna niemand op tijd naar bed gaat en voldoende slaap pakt. Je moet die serie namelijk nog even afkijken, een level van Candy Crush halen of nog snel even je social media checken. We kunnen gewoon moeilijk naar bed gaan. Vaak worden we ‘s ochtends vermoeid wakker en krijgen we rond een uurtje of vier weer een dipje. Je neemt je voor om op tijd naar bed te gaan als je thuis bent. Je gaat alleen even eten, misschien één aflevering van je serie kijken en dan lekker slapen. Je bent namelijk zo moe. Op een of andere miraculeuze wijze is die vermoeidheid helemaal voorbij rond acht uur ‘s avonds en kun je nog prima wakker blijven. Met als gevolg dat je wederom laat in bed komt en het hele riedeltje zich de volgende dag herhaalt. Daar zou je verandering in moeten brengen! Slapen is misschien niet de leukste bezigheid, maar wel erg belangrijk voor je gezondheid.

Slapen en afvallen. Waarom slapen goed is

Zodra jij in gaat zien hoe belangrijk slapen is en je daar ook op aanpast, merk je dat je een heel ander leven gaat krijgen. Niet voor niks slapen topsporters erg veel. Zij kunnen namelijk niet
presteren zonder voldoende slaap. Dat is dan ook meteen de reden waarom slapen beter is dan een workout. Je verhoogt de productiviteit, de concentratie en je bent veel alerter. Je prestaties zullen daardoor beter worden. Ga jij naar de sportschool terwijl jij erg moe en energieloos bent, dan haal jij veel minder uit je sportsessie dan wanneer je goed hebt geslapen. Voldoende slaap draagt dus bij aan een betere workout. Oftewel, slapen en afvallen gaan samen en een goede nachtrust bevorderd je workout. Of je nu wilt presteren op je werk, in een sport of op welk vlak dan ook, dan zul je goed moeten slapen en op je slaaphouding moeten letten. Dit zorgt voor meer energie en je voelt je een stuk fitter. Dan hebben we nog het tweede puntje: waarom slapen beter is dan diëten? Als je erg moe bent, ben je minder goed gefocust en ben je eerder geneigd om iets makkelijks te eten. Vaak zijn dit opwarm maaltijden of je haalt snel een pizza. Je eet dus vaker ongezond. Ben je goed uitgerust en heb je voldoende slaap gehad, dan ga je bewuster om met eten en eet je dus een stuk gezonder. Slapen is hét middel voor successen. Zou het in een potje kunnen zitten, dan was het zonder twijfel het meest verkochte product. Helaas moeten we het echt allemaal zelf doen en proberen om op tijd te gaan slapen.

Powernap wel of niet?

Sommigen denken dat de powernap geen nut heeft, maar dat is grote onzin. De powernap is juist een absolute aanrader. Even twintig minuutjes slapen verhoogt de productiviteit. Wil je langer slapen? Zorg er dan wel voor dat je ongeveer twee uur kunt slapen, anders word je nog vermoeider wakker. Vind je het lastig om na twintig minuten wakker te worden? Drink dan van tevoren een bakje koffie of een blikje energy drank. Die cafeïne heeft ongeveer een half uur nodig om echt in te werken en dan geeft het je energie. Als je dan na je powernap wakker wordt, krijg je meteen de energie van de cafeïne en ben je direct wakker. Ideaal toch!