Meer slaapadvies

Slaaphygiëne

slaaphygiëneSlaaphygiëne betekent niet alleen douchen….

voor het naar bed gaan. De slaapkamer is, na de keuken, de smerigste kamer in je huis, wist je dat? Hygiëne is niet alleen noodzaak in de keuken, ook je slaapkamer is een plaats waar bacteriën welig tieren. Ze komen voor in tapijt, matras, hoofdkussens, lakens en andere weefsels. Maar wat dacht je van je mobiel? Deze bevat 500x meer bacteriën dan een toiletbril. Of je handtas bijvoorbeeld, achteloos op het bed gegooid, maar die kort daarvoor op de grond in de bus, toilet of op straat heeft gestaan; niet fris! Slaaphygiëne voor je slaapkamer – gewoon doen!

Ventileer dagelijks je slaapkamer. Zonder goede ventilatie gaat je matras vochtig aanvoelen en vormt het een ideale omgeving voor schimmels en bacteriën om zich te nestelen. Ook je dekbed voert een deel van het vocht af. Bij een goed ‘bedklimaat’ hoort dus ook een ventilerend dekbed. Zeker als je ook nog last hebt van nachtzweten. Zweten is het natuurlijke koelsysteem van je lichaam en gaat direct in werking treden bij hoge temperaturen of tijdens het sporten. Maar voor alles is een tijd en een plaats en als je aan sporten bent is het te verwachten dat je zweet. Verdamping van zweet is de sleutel van het koelmechanisme. Als het warme (zweet)water verdampt blijft er een flinterdun laagje koelend op de huid liggen. Gemiddeld genomen heeft de mens zo’n 2 tot 4 miljoen zweetklieren over het lichaam, waarvan de meeste te vinden zijn onder de oksels, handen en voeten. En omdat iedereen niet hetzelfde is, zweet de één meer dan de ander. Maar nachtzweten terwijl je ligt te slapen is niet prettig en kan heel vervelend zijn.

Ben je gevoelig voor de huisstofmijt, zorg dan voor speciaal bedtextiel. Vervang je hoofdkussen tijdig en doe dat regelmatig, na vijf jaar gebruik. Dan heb je het grootste probleem al getackeld. De zon is ook een goed middel tegen de huisstofmijt, daar komt geen chemische product bij kijken. Door 1x per maand je hoofdkussen of matras even in de zon te leggen (elke zijde een half uur) kan je de huismijt al grotendeels elimineren.

Houd je slaapomgeving schoon!slaaphygiëne II

Wat houdt die slaaphygiëne nog meer in? Verwijder de stof met een vochtige doek en neem ook de lastige hoeken mee. Was af en toe de ramen en vergeet de (rol)gordijnen en vitrage niet. Reinig de vloer wekelijks. Heb je tapijt in de slaapkamer; er zijn stofzuigers met speciale filters tegen allergieën. Ben je een nachtzweter of heb je een vettere huid? Zijn er in de omgeving huisdieren, die ook in de slaapkamer komen? Verschoon dan het beddengoed met strikte regelmaat. Eet je in bed of ben je iemand die het liefst veel tijd in bed doorbrengt (bijvoorbeeld lezen of tv kijken)? In de winter is misschien keer per week voldoende, maar in de zomer is twee keer per week je bed verschonen niet overbodig.

Loop eens binnen bij één van onze verkooppunten van AltijdGoedSlapen voor de speciale allergeenvrije lakens en slopen. Daarnaast beschikken ze over een zorgvuldig gesorteerde collectie bedtextiel om de slaapkamer weer op te ‘schonen’. Klik hier voor een nieuw matras of hoofdkussen.