Meer slaapadvies

Slaapdronken wakker worden?

slaapdronkenSlaapdronken – 10 tips

Het onderwerp ‘Slapen’ was de laatste weken weer vaak in het nieuws. Meestal wordt het onderwerp aangehaald als het bij het slapen niet goed gaat. Deze keer had het meer te maken met het wakker worden. Onlangs werd er in het nieuws gemeld dat een behoorlijk percentage van de bevolking last heeft van het “slaapdronken zijn” bij het ontwaken. Heb jij daar ook last van? Hijs jij jezelf ook uit bed om na een kop koffie weer wat bij de positieven te komen?

De symptomen van slaapdronken kunnen onschuldig lijken en zijn dat in de meeste gevallen ook. In het algemeen is het van tijdelijke aard: men raakt verward wakker, doet vreemde dingen en sommigen weten later niet meer te herinneren wat ze gedaan hebben. Dit kwam naar voren bij een onderzoek van Stanford University School of Medicine.

Voor de verwarde slapers en voor een snelle “wake-up” hier een tiental tips om je te helpen bij het wakker worden en snel opstaan.

1) Gezondheid gaat voor
Je slaapdronken zijn kan gerelateerd zijn aan je gezondheid. Mogelijk kan een gezond dieet en gezonde beweging dit verbeteren. Mocht je twijfelen, raadpleeg altijd je huisarts.

2) Zet ‘s avonds een glas water naast het bed
Een glas water, eventueel met een scheutje citroensap, en dit direct bij het wakker worden opdrinken, kan je helpen goed wakker te worden. Een natte washand/ gastendoekje – sla dit over je gezicht bij het wakker worden. Deze opfrisser maakt je snel alert.

3) Zure snoepjes
Een frisse explosie in de mond helpt je zintuigen wekken.

4) Plaats je wekker verder weg
Zet je wekker zo ver van je bed vandaan, zodat je gedwongen wordt om je bed uit te stappen om deze uit te zetten.

5) Licht zorgt voor het aanjagen van de “wake-up” hormonen
Schaf een “wake-up-light” aan. Deze licht-wekkers zorgen voor een nabootsing van het natuurlijke ontwaken met licht, als een soort zonsopgang.

6) Drink geen cafeïne en alcohol voor het naar bed gaan
Het neemt nogal wat tijd voordat dit helemaal uit je lichaam is en dit benadeelt je nachtrust.

7) Probeer eens reukzout
Reukzout werd ook vroeger gebruikt om mensen bij de positieven te helpen. Maar je kan ook  een prettige geur nemen, zoals essentiële olie met een frisse geur (sinaasappel, grapefruit, of mint).

8) Train jezelf in het wakker worden
In plaats van jezelf dwingen snel wakker te worden, kan je ook jezelf trainen. Door eerst meer tijd te nemen, het opstaan te oefenen, en dit in een steeds korter tijdbestek, zo kan je jezelf trainen in het opstaan. Hou een vast slaap- en opstaan ritme aan.

9) Leg je kleding vast een avond tevoren klaar
Dit spaart je tijd maar dat betekent niet dat je dan extra tijd hebt om te blijven liggen!

10) Probeer je adrenalinepijl op te jagen
Kom in actie en pomp de adrenaline door het lichaam door te bewegen. Doe bijvoorbeeld 10 zonnegroet-oefeningen (Yoga) en – boem! Binnen 15 minuten ben je klaar wakker.

 

Maar het allerbelangrijkste is dat je op tijd naar bed gaat en dat het bed waarop je slaapt van goede kwaliteit is. Kijk ook eens of je bed nog voldoet aan alle eisen; hoe oud is je matras? Door de goede ondersteuning van een nieuw matras kan het je slaapcomfort verbeteren, waardoor je weer beter uitgerust wakker wordt. Of misschien wordt het eens tijd om het hoofdkussen te vervangen? Dan is dit het juiste moment om naar één van onze aangesloten AltijdGoedSlapen dealers te gaan.

 

Zie voor nog meer tips:  Ontspannen wakker worden