Meer slaapadvies

De powernap

De Powernap is ideaal om snel energie te krijgen. Want we kennen het allemaal wel: het is rond 15.00-16.00 uur in de middag en je voelt je steeds meer moe worden. De bekende middagdip. Dit is heel normaal. Ongeveer 8 uur nadat we ontwaakt zijn, krijgen we een natuurlijk gevoel van vermoeidheid. Je lichaam is dan net zo lang wakker als dat het geslapen heeft. Lichaam en geest versuffen en zijn toe aan wat energie. Veel mensen zijn geneigd om naar de koffie of energy drank te grijpen, maar je kunt ook een kleine powernap doen. Oké, we moeten toegeven dat je baas er misschien niet altijd mee eens zal zijn. Maar mocht je de gelegenheid hebben, ga dan voor een dutje en niet voor een cafeïne boost. Een powernap staat namelijk gelijk aan drie uur slaap en dat in maar twintig minuten.

Waar is de powernap goed voor?

We kunnen soms gigantisch uitkijken naar ons bed en genieten van het feit dat we bijna mogen slapen. Dutjes zijn dan ook de beste uitkomst. Het is echter wel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Afhankelijk van de tijd die je slaapt, haal je er verschillende voordelen uit. Met een powernap geef jij je lichaam een oppepper. Deze kleine slaapjes zijn in ieder geval goed voor je:

  • concentratie;Bijtanken met een powernap
  • humeur;
  • productiviteit;
  • energie.

Genoeg redenen dus om heel even je ogen dicht te doen. Het is niet alleen voordelig voor jou, maar ook voor de mensen om je heen.

Hoe bereid jij je voor?

Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om een powernap te doen. Daarom kun jij je aan het volgende stappenplan houden om er zeker van te zijn dat je powernap gaat helpen.

  1. Erken het belang van de powernap.
  2. Plan je slaapje in.
  3. Zorg dat het rustig is in de slaapkamer.
  4. Zet je wekker. Heel belangrijk, mag je echt niet vergeten.
  5. Probeer nergens aan te denken en ga lekker slapen.
  6. Ga absoluut niet snoozen en sta direct op als de wekker gaat.

Dat laatste puntje is voor velen een struikelblok. Je voelt je nog zo moe en je wilt graag verder slapen. Ondanks dat jij je moe voelt, moet je ervoor zorgen dat je direct uit je bed komt. Je zult daarna snel merken dat het powernapje nut heeft gehad.

Verschillende powernaps

Waarschijnlijk ken je de meest reguliere powernap van 20 minuten, maar er zijn er nog een aantal. Elke powernap heeft zo zijn eigen voordelen. Hieronder leggen we uit welke dutjes je kunt doen en wat de voordelen ervan zijn.

NANO-NAP:
Deze powernap duurt 10 tot 20 seconden. Het is het moment waarop je heel even wegdoezelt als jij je hoofd op iemands schouder legt.

MICRO-NAP:
Een dutje van 2 tot 5 minuten. Uit onderzoek is aangetoond dat dit erg effectief is om slaperigheid te laten verdwijnen.

MINI-NAP:
5 tot 20 minuten slapen zorgt ervoor dat de alertheid wordt versterkt en het uithoudingsvermogen omhoog gaat. Daarnaast versterkt het de motoriek, het leervermogen en de motorische prestaties.

ORIGINAL POWERNAP:
Dit is de meest bekende powernap en duurt 20 minuten. Het combineert de voordelen van de MICRO- EN MINI-NAP, maar het verbetert ook je spierkracht en het leegt je hoofd van nutteloze opgedane informatie.

LAZY MAN’S NAP:
De langste powernap van allemaal. Deze duurt van 50 tot 90 minuten. Dit dutje bestaat gedeeltelijk uit de slow wave en gedeeltelijk uit de REM slaap. Het stimuleert de perceptuele verwerking en lichamelijk herstel van botten en spieren.

Beroemde powernappers

Drukke mensen zweren bij de powernap en daarmee ook veel beroemdheden. Denk aan:

  • Bill Clinton
  • Lance Armstrong
  • Leonardo DaVinci
  • Thomas Edison

Stuk voor stuk geen luie jongens!

Powernaps infographic
Infographic: AltijdGoedSlapen