Meer slaapadvies

Ontspannen wakker worden

opstaanOntspannen wakker worden? Vijf tips om elke ochtend fris en ontspannen op te staan.

Als de wekker gaat, ben je dan gelijk wakker? Of sla je zo snel mogelijk op de snooze-knop om nog even wat extra slaap te pakken? Het is voor veel mensen erg moeilijk om ’s ochtends uit bed te komen. De strijd die je met jezelf levert; of opstaat om te gaan werken of dat je nog even blijft liggen in je lekkere warme, comfortabele boxspring. Maar dat kan je veranderen. Hierbij een aantal tips om niet meer langer te dralen en te twijfelen. Lekker wakker worden!

1. De wekker methode
Wordt je ook elke ochtend abrupt gewekt? Je kan eigenlijk niet anders dan een klap op die knop te geven, ook al is het voor een paar minuten. Zet nu eens de wekker wat verder weg. Als je de wekker naast je bed hebt staan, is het te makkelijk om deze uit te zetten. Zet het zo ver mogelijk weg zodat je echt je bed uit moet komen om de wekker uit te zetten. Hiermee heb je de eerste helft van het opstaan al overwonnen.

2. Wordt wakker op muziek
Het is beter wakker te worden op lekker ontspannende muziek, in plaats van een hard irritant geluid. Om elke dag hiermee te beginnen conditioneer je jezelf om ontspannen en stressvrij op te staan.

3. Regelmaat
Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta ook op een vaste tijd op. Iedereen heeft het wel eens gehoord dat regelmaat goed is – en dat komt omdat het ook werkt! Onderzoek heeft uitgewezen dat je maar 21 dagen nodig hebt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dus binnen drie weken kan je leren om het opstaan makkelijker te maken.

4. Maak een planning
Maak, voordat je naar bed gaat, in je hoofd de planning voor de volgende dag. Wat moet je doen, welke doelen wil je die dag halen? Als je weet dat er nog iets in de planning staat dat je nog moet doen voor een bepaalde tijdstip, dan heb je geen keus en moet je gewoon opstaan.

5. Plan tijd voor je zelf in.
Houdt in je ochtendritueel wat tijd beschikbaar voor jezelf ter ontspanning. Doe iets wat je leuk vindt, zoals even de ochtendkrant lezen, of een hoofdstuk uit het boek waarin je net aan het lezen bent. Nog beter, doe een work-out, mediteer of maak een korte wandeling – als je het maar leuk vindt om te doen. Zo zorg je ervoor dat je niet het gevoel krijgt dat je alleen maar opstaat om naar je werk te gaan.

Met deze tips kan je niet wachten om op te staan! Meer slaapadvies?