Meer slaapadvies

Hoe gaat dat eigenlijk, slapen?

Slaap is onmisbaar! Maar hoe gaat dat eigenlijk, slapen? Goed slapen bepaalt mede de kwaliteit van leven. Slapen we slecht dan beleven we de dag daarop minder prettig. In onze slaap verwerken we belevingen. Indrukken en ervaringen worden geestelijk gefilterd en opgeslagen. Het lichaam rust fysiek en geestelijk uit. Spieren, gewrichten en organen herstellen. Lekker slapen is niet vanzelfsprekend. De één valt meteen in slaap, een ander ligt uren wakker of slaapt zeer onrustig. Gemiddeld draaien we tijdens onze slaap zo’n twintig keer. Liggen we op een te hard of te zacht bed, dan draaien we velen malen meer. Belangrijk is inzicht te verwerven in het eigen slaapgedrag en patroon.

Hoe gaat dat eigenlijk, slapen?

De slaap begint met sluimeren en wordt steeds dieper, totdat u in een zeer diepe slaap bent. In deze diepe slaap zijn de meeste mensen moeilijk wakker te maken. Uw lichaam rust nu uit en bouwt nieuwe energie op. Na die diepe slaap komt de droomslaap, dat heet ook wel REM-slaap (Rapid Eye Movement). In de REM-slaap verwerkt u allerlei emoties en informatie van de dag. Dit is ook de slaap waarin de meeste dromen en soms ook nachtmerries voorkomen.

Elke nacht heeft u vier tot vijf keer een slaapcyclus van ongeveer anderhalf uur: sluimeren, diepe slaap en dan de REM-slaap. In de loop van de nacht wordt uw slaap lichter, duren de REM-slaapfases langer en heeft u kortere periodes van diepe slaap.

Bron: www.psychischegezondheid.nl

 

hoe gaat dat eigenlijk, slapen?