Meer slaapadvies

Floaten vs. goed matras

Oké, slapen is gezond en een goede nachtrust is van groot belang. Dat weten we ondertussen. Toch schiet het slapen er nog wel eens bij in. Je hebt een to-do lijst waar je u tegen zegt. Een heerlijk, maar druk sociaal leven. Je hebt je werk, je hebt misschien kinderen en je wilt het liefst ook nog drie a vier keer in de week naar de sportschool om fit te blijven. De gemiddelde Nederlander heeft het druk en ervaart regelmatig stress. Juist om goed om te kunnen gaan met die stress is het belangrijk dat jij voldoende slaap krijgt. Dan ben je namelijk veel geconcentreerder, energieker en kun je meer druk aan. Veel mensen kiezen er echter voor om toch nog een aantal uurtjes door te werken ‘s avonds en om dan maar minder uur te slapen. Grote kans dat jij ook zo denkt. Het gevolg is dat je dan overdag meer moeite hebt met de concentratie en je bent veel minder fit. Gelukkig schijnt er nu een oplossing op te zijn: Floaten. Maar overtreft het floaten een goed matras?

Wat is floaten?

Vijf uur slaap inhalen in maar 50 minuten! Dat klinkt ideaal en dat is dan ook wat floaten belooft. Bij het floaten drijf je gewichtloos op heel zout water. Het water heeft de temperatuur van jouw lichaam en daardoor merk je bijna niet waar je lichaam het water nu raakt. Je krijgt dus letterlijk het gevoel dat je zweeft. Het werkt ontspannend, het verlicht stress en pijn, het verbetert sportprestaties en verhoogt het concentratievermogen. Naar het schijnt, moet je wel vaker floaten voor optimaal resultaat. Het is inderdaad heerlijk ontspannen en je krijgt inderdaad het gevoel dat je zweeft. Je lichaam is optimaal ontspannen en dat geeft jouw lichaam de mogelijkheid om zich op te laden en te herstellen. Dat is dan ook de hele reden dat je door floaten slaap in kunt halen.

Een goed matras

Dat floaten lijkt dus ideaal, je bent er niet veel tijd aan kwijt en het schijnt dat je slaap in kunt halen. Waarom dan investeren in een goed matras? Tenzij je thuis een floatingruimte hebt, is het toch echt verstandig om een goed matras aan te schaffen. Je gaat ‘s nachts namelijk niet acht uur op zout water liggen. Een goed matras ondersteunt je lichaam, zorgt ervoor dat al je spieren ontspannen zijn en geven je lichaam de mogelijkheid om zich te herstellen. Je rugwervel moet recht liggen en een goed matras veert op de juiste plekken mee en geeft op de juiste plaatsen tegendruk. Een goed matras zorgt dat jouw slaapbeleving optimaal is en dat je kwaliteit van het slapen vooruit gaat.

Heerlijk uitslapen

Floaten of een goed matras?

De meest ideale combinatie is om het beide te doen. Het floaten bevordert namelijk het slaappatroon. Maar als we dan toch moeten kiezen gaan we voor een goed matras. Niet in de eerste plaats omdat slaap in halen eigenlijk een fabeltje is. Je kunt de slaap die je in het weekend hebt gemist, niet inhalen door eerder naar bed te gaan. Je lichaam past zich op het slaaptekort aan. Je haalt de schade dus automatisch in doordat je vaste slaap (REM) wordt aangepast. Je slaapt efficiënter en dieper. Nu is het wel zo dat je door het floaten in totale ontspanning komt en je lichaam begint dan ook met het herstellen en dat merk je. Maar om nu elke dag te gaan floaten, zodat je ‘s nachts minder hoeft te slapen, dat gaat er bij ons nog niet echt in. Een combinatie zou dus perfect zijn, maar wij kiezen toch een goed matras boven het floaten. Elke nacht een goede en kwalitatieve slaap is wel zo prettig.